WSPNOB

Nieuws

5 tips voor leiderschap in tijden van crisis

Er komt langzaam weer wat beweging in ons land. Kinderen mogen weer naar school, de horeca is geopend en ook het bedrijfsleven start op. Als werkgever staat u waarschijnlijk ook in de startblokken. Toch moet u rekenen op een langzame start. De (corona)crisis zal nog wel even voortduren. En dus vraagt het om een nieuwe manier van leidinggeven. In dit artikel geven we u vijf tips voor leiderschap in tijden van crisis.

1. Creëer een vertrouwelijke, open omgeving

In deze tijd van onzekerheid is het belangrijk om als werkgever vertrouwelijke sfeer te creëren. Geef uw medewerkers de ruimte. Controleer ze niet continu. Mensen hebben op dit moment al veel moeite met de situatie en hebben veel afleidingen. Dan is het nog eens extra frustrerend als de baas hen continu op de lip zit. Blijf ook aan uw medewerkers vragen hoe ze zich voelen, of ze hulp nodig hebben en waar hun behoeftes liggen. Vertrouwen en openheid zijn de basisprincipes van leidinggeven in crisistijd!

2. Bewaar het overzicht

Als leidinggevende heeft u de taak om te allen tijde het overzicht te bewaren. Dat is in crisistijd niet anders. Managers moeten focus houden op de langetermijnvisie en hoofd- van bijzaken onderscheiden. Zeker in crisistijd is er weinig tijd, dus benut uw tijd goed!

3. Communiceer en waardeer

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: blijf communiceren! Bel, mail, app, skype met uw werknemers, en – als u weer op kantoor werkt – plan persoonlijke gesprekken in. Maak duidelijke afspraken en houd een positieve mindset. Waardering is daarin key: laat vooral zien wat er goed gaat, welke mooie momenten er zijn en waar u trots op bent. Dit motiveert uw medewerkers enorm!

4. Wees empathisch

Empathie is het vermogen je in te leven in de gedachte- en belevingswereld van anderen, zonder daarbij te oordelen. Deze coronacrisis wordt door iedereen anders beleefd. Dat vraagt van u als leider een empathische houding. Ga in gesprek, stel persoonlijke vragen, wees flexibel en vraag waar u kunt helpen.

5. Durf kwetsbaar te zijn

Als leidinggevende wilt u uw werknemers waarschijnlijk niet lastigvallen met de stress, onzekerheid en twijfels die u zelf ervaart. U hoeft ook zeker niet dagelijks uit te huilen bij uw werknemers, maar het is niet verkeerd om ook af en toe uw kwetsbare kant te laten zien. Door hen inzicht te geven in uw overwegingen en keuzes, zorgt u voor meer begrip. Bovendien laat u zo zien dat u ook gewoon maar een mens bent! 

Heeft u aanvullende tips voor leiderschap in tijden van crisis? Laat het ons weten! Stuur een mail naar info@wspnob.nl. Zo helpen we elkaar verder in deze crisistijd!

Blijf op de hoogte

Nieuwsbrief

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en ontvang eens per vier weken nieuws over subsidieregelingen, tips, en best-practises voor werkgevers in Noordoost-Brabant.