WSPNOB

Nieuws

Coronastress bij uw medewerkers: hoe gaat u daarmee om?

De afgelopen maanden is het leven van de meeste Nederlanders drastisch overhoopgegooid. Van 5 dagen op kantoor naar 5 dagen thuiswerken. Van zorgeloos leven naar zorgen om inkomen. Van een rijk sociaal leven naar alleen op de bank. Het is dan ook niet zo raar dat de coronacrisis ook invloed heeft op het psychosociale welzijn van uw medewerkers. Maar hoe herkent u coronastress? Wat kunt u doen om uw werknemers hiertegen te beschermen? En wat doet u als het al te laat is?

Oorzaken van coronastress

Coronastress kan allerlei oorzaken hebben. De combinatie van thuiswerken en zorgen voor de kinderen, een verhoogde werkdruk, onzekerheid over de toekomst van de baan, de angst om besmet te raken met het virus, zorgen voor financiële problemen, overprikkeling vanwege al het coronanieuws of verminderde sociale activiteiten kunnen allemaal bronnen van stress zijn. Niet alle werknemers gaan hetzelfde om met deze zogenoemde ‘stressors’. De een raakt ervan in paniek, terwijl de ander opvallend rustig blijft.

Coronastress herkennen

U dient als werkgever in de eerste plaats te achterhalen of en in hoeverre uw medewerkers stress ervaren. Zeker van op afstand is dat niet eenvoudig. Als u stress wilt herkennen kunt u op de volgende kenmerken letten:

  • Opvallend ander gedrag dan voor de crisis (bijvoorbeeld iemand die normaal druk is en nu heel rustig)
  • Lichamelijke klachten, zoals hoofdpijn, rugpijn, en schouderpijn
  • Afwezige indruk en concentratieproblemen
  • Uitstelgedrag, taken niet voltooien
  • Emotionele reacties, zoals plotselinge boosheid, huilbuien en woordenwisselingen
  • Ziekmeldingen

Thuiswerkstress

Het effect van thuiswerken op het welzijn van mensen wordt nog onderschat. Mensen missen het sociale contact, de scheiding tussen werk en privé en de fijne bureaustoel. Om te voorkomen dat uw medewerkers meer thuiswerkstress dan nodig ervaren, kunt u tools en tips aan bieden. U kunt bijvoorbeeld een thuiswerkplek voor al uw medewerkers financieren. Of een stappenteller-challenge introduceren waarmee u ervoor zorgt dat uw medewerkers toch genoeg blijven bewegen. Om het sociale aspect erin te houden zijn dagelijkse of wekelijkse online meetups een oplossing. Houd ook in de gaten of mensen niet te veel werken. Het is bij thuiswerken makkelijker om de laptop ’s avonds weer open te klappen of in het weekend toch nog even mails te lezen. Stimuleer uw medewerkers om dit juist niet te doen.

Ga het gesprek aan

Als u vermoedt dat iemand stress ervaart, is het belangrijk om een persoonlijk gesprek aan te gaan. Benoem de signalen die voor u de aanleiding tot het gesprek zijn en maak duidelijk dat u uit bezorgdheid handelt. Laat iemand uitpraten en stel open vragen. Vraag ook of diegene zelf al aan mogelijke oplossingen voor de situatie heeft gedacht. Is dit niet het geval, draag dan zelf een paar oplossingen aan. Als thuiswerken bijvoorbeeld een grote stressfactor voor de persoon blijkt te zijn, kunt u wellicht een regeling aanbieden waarbij deze medewerker toch een of twee keer per week naar kantoor mag komen. Als uw medewerker behoefte heeft aan ondersteuning, kunt u ook de mogelijkheid van psychologische hulp of een mindfullness cursus aanbieden. Het belangrijkste is dat u meedenkt en zo min mogelijk oordeelt over de situatie.

Werkplek van de toekomst

Veel mensen zijn in hun hoofd ook al bezig met de toekomst. Wanneer mag ik weer naar kantoor? Hoe gaat werken er na de coronacrisis uitzien? Wil ik blijven thuiswerken? En hoe zit het met de veiligheid? Als werkgever is het uw taak om duidelijkheid te scheppen. Geef bijvoorbeeld medewerkers nu al de optie om ook na de crisis (deels) thuis te blijven werken. En zorg dat uw medewerkers zich veilig voelen: laat zien dat u er alles aan doet om aan de hygiënemaatregelen te voldoen.


Vermoedt u coronastress bij één of meerdere van uw werknemers? Wilt u hier met een ervaren adviseur over sparren? Met welk personele vraagstuk u ook zit: een deskundige accountmanager helpt u in een persoonlijk gesprek verder. De telefonische helpdesk van het WSP is bereikbaar op werkdagen tussen 9.00 uur en 17.00 uur via het telefoonnummer 085-1304062.

Blijf op de hoogte

Nieuwsbrief

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en ontvang eens per vier weken nieuws over subsidieregelingen, tips, en best-practises voor werkgevers in Noordoost-Brabant.