WSPNOB

Nieuws

De thuiswerkvergoeding: wat is er allemaal mogelijk?

We werken met z’n allen nog steeds (zoveel mogelijk) thuis. Grote kans dat uw werknemers dat voelen in hun portemonnee. De thermostaat staat hoger, het koffiezetapparaat draait overuren en het wc-papier vliegt erdoorheen. Wilt u als werkgever uw werknemers tegemoetkomen met een thuiswerkvergoeding? Let dan even goed op. In dit artikel leggen we u precies uit wat wel en niet mag. 

Gerichte vrijstellingen

Allereerst is het van belang in kaart te brengen wáár u precies een thuiswerkvergoeding voor wilt verstrekken. Voor een aantal vergoedingen, verstrekkingen en terbeschikkingstellingen bestaan namelijk gerichte vrijstellingen. Dit betekent dat u hierover geen loonbelasting hoeft in te houden, mits u aan strenge voorwaarden voldoet en binnen de grenswaarden blijft. Een aantal zaken die binnen de gerichte vrijstellingen vallen:

  • Laptop en mobiele telefoon
  • Internetabonnement
  • Arbovoorzieningen (zoals bureau en bureaustoel)

Gas, water, licht en voedsel

Maar thuiswerken gaat natuurlijk verder dan de praktische benodigdheden. Een werknemer die thuiswerkt moet nu namelijk ook voor extra kosten van gas, water, licht en voedsel betalen. Er wordt nu immers vaker thuis koffie en thee gedronken en meer energie verbruikt. Deze zaken vallen niet onder de gerichte vrijstellingen. Wat kan er dan wel? Wie werknemers daarnaast een vaste thuiswerkvergoeding wil geven, is in de meeste gevallen aangewezen op de vrije ruimte van de werkkostenregeling (WKR).

Vrije ruimte WKR

Met de vrij ruimte van de WKR kunnen werkgevers belastingvrij vergoedingen geven, bijvoorbeeld voor personeelsfeesten en cadeaus. Jaarlijks mag je 1,7% van de van de totale fiscale loonsom (tot 400.000 euro) gebruiken voor dit soort vergoedingen. Komt de fiscale loonsom boven die 4 ton uit, dan is de vrije ruimte voor het meerdere 1,2%. Vanwege de coronacrisis is dit in 2020 voor de eerste 400.000 euro eenmalig verhoogd naar 3%. Wilt u uw werknemers een hogere vergoeding geven? Dan wordt dit zwaar belast.


Heeft u een vraag over werving en selectie? Het opleiden van uw personeel? Subsidies? De coronamaatregelen van de overheid? Of wilt u gewoon even sparren? Met welk personele vraagstuk u ook zit: een deskundige accountmanager helpt u in een persoonlijk gesprek verder. De telefonische helpdesk van het WSP is bereikbaar op werkdagen tussen 9.00 uur en 17.00 uur via het telefoonnummer 085-1304062.

Blijf op de hoogte

Nieuwsbrief

    Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en ontvang eens per vier weken nieuws over subsidieregelingen, tips, en best-practises voor werkgevers in Noordoost-Brabant.