WSPNOB

Nieuws

Design Thinking in crisistijd: zo doe je dat!

Sommige situaties zijn zo nieuw en zo complex, dat ze vragen om een radicaal andere aanpak. Het coronavirus – en dan met name de gevolgen ervan – zorgen voor zo’n nieuwe, complexe situatie. Ook voor werkgevers vraagt dit om een knap staaltje omdenken. Want hoe gaat u om met de nieuwe anderhalvemeter samenleving? De Design Thinking methode kan u daarbij helpen. In dit artikel leggen we u uit wat Design Thinking is én geven we u vijf tips om Design Thinking toe te passen in deze crisistijd.

Wat is Design Thinking?

Design Thinking is een werkwijze om vraagstukken inzichtelijk te maken, door er op een andere manier naar te kijken. De methode gaat uit van het creëren van oplossingen door te kijken naar behoeften van gebruikers. Met Design Thinking voorkom je dat je oplossingen bedenkt waar niemand behoefte aan heeft. Het wordt met name gebruikt voor het oplossen van complexe problemen. De nieuwe anderhalvemetersamenleving is zo’n complex probleem. We moeten oplossingen bedenken voor iets dat we nog maar net kennen. Een probleem dat grote gevolgen heeft voor alles wat we doen in ons leven. De anderhalvemetersamenleving vraagt om een effectieve, doordachte aanpak en Design Thinking helpt hierbij.

Design Thinking in crisistijd

Maar goed, hoe werkt dat ‘Design Thinking’ dan precies? Hoe passen we het toe in de praktijk? Om u op weg te helpen vijf handige tips.

  1. Neem de tijd om uw grootste uitdaging in kaart te brengen

Tijdens een crisis heeft u geen tijd te verliezen. U wilt er daarom zeker van zijn dat u een oplossing bedenkt voor het juiste probleem. Neem daarom de tijd om – samen met uw team – de grootste uitdaging voor de komende periode in kaart te brengen. Is dat een veilige werkomgeving voor medewerkers creëren? Klantenbinding behouden? Of een medewerkerstekort opvangen? Pas als het probleem helder in kaart is gebracht – vanuit het perspectief van de doelgroep (klanten, medewerkers, leveranciers) – kunt u verder gaan.

  1. Duik in het hoofd van de doelgroep

 Wat uw grootste uitdaging ook is: als u deze op de Design Thinking-manier wilt aanpakken, zult u in de schoenen van uw doelgroep moeten gaan staan. Vraag uw medewerkers om input, bel uw klanten op, interview uw leveranciers … Dit kost inderdaad tijd, maar levert hele interessante informatie op die u helpt bij het creëren van een effectieve oplossing voor uw probleem.

  1. Brainstormen maar!

 Nu wordt het leuk, het is namelijk tijd voor een brainstorm! Een brainstorm is een ideaal middel om creatieve ideeën te bedenken. Denk samen met uw team na over nieuwe oplossingen voor uw grootste uitdaging. Door middel van een brainstorm kunt u relatief snel met veel verschillende oplossingen komen voor één uitdaging. Het is daarbij wel belangrijk dat het team in een positieve flow van ideeën komt. Geen idee is te gek! Tijdens een brainstorm mag alles, de selectie komt later wel. Stimuleer elkaar en vul elkaar aan. Laat kritiek even voor wat het is.

  1. Test en leer

 Tijdens de brainstorm heeft u als het goed is verschillende ideeën bedacht, geselecteerd en geprioriteerd. Nu is het zaak om te gaan testen. Dit kunt u doen door mock-ups en testopstellingen te maken van verschillende oplossingen. Heeft u bijvoorbeeld een creatieve oplossing bedacht voor de inrichting van uw kantoor? Kijk dan of dit in de praktijk haalbaar is en of uw medewerkers deze opstelling prettig vinden werken. Met deze prototypes valideert u of de aannames die u tijdens de brainstormsessie heeft gedaan, klopten. Waar nodig past u uw ‘ontwerp’ aan en test u opnieuw. Stap voor stap komt u zo tot een oplossing die in de praktijk bruikbaar is.

  1. Blijf optimaliseren

Heeft u de meest optimale oplossing gevonden voor uw uitdaging? Super! Dan kunt u deze nu gaan uitvoeren. Belangrijk is wel om – ook tijdens de uitvoering – continu te blijven verbeteren. Ga ook na het in gebruik nemen van de oplossing na of uw klanten, medewerkers of leveranciers zich hier prettig bij voelen en wat er eventueel nog verbeterd kan worden. Zo blijft u waardevolle informatie ontvangen waarmee u de boel kunt blijven optimaliseren.

Blijf op de hoogte

Nieuwsbrief

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en ontvang eens per vier weken nieuws over subsidieregelingen, tips, en best-practises voor werkgevers in Noordoost-Brabant.