Kansen creëren in crisistijd: 5 tips voor werkgevers

‘Never waste a good crisis’. Een uitspraak die Winston Churchill aan het einde van de Tweede Wereldoorlog deed. Een gewaagde uitspraak, maar wel eentje met een kern van waarheid. Want óók (en misschien wel juist) in crisistijd liggen er kansen. In deze blog geven we vijf tips voor het denken in oplossingen in crisistijd.

 

1. Investeer in jouw medewerkers

Werkt jouw personeel (grotendeels) thuis? Dat is niet alleen voor hen enorm wennen – maar ook voor jou. Want hoe onderhoud je contact met jouw medewerkers? Hoe zorg je dat ze gemotiveerd zijn en blijven? Het binden en boeien van jouw medewerkers is belangrijker dan ooit. De crisis is een mooi moment om hier eens extra aandacht aan te besteden. Vorige week deelden we al een blog met handige tips over dit onderwerp, doe er je voordeel mee!

 

2. Wissel jouw personeel uit

Het ene bedrijf heeft vanwege de coronacrisis personeel beschikbaar, maar het andere komt juist medewerkers tekort. Zo is er veel vraag naar werknemers in de levensmiddelenbranche, terwijl er in de horeca juist veel mensen thuis zitten. Tijdelijke uitwisseling van personele krachten biedt dan uitkomst. Heb je een tekort of juist een overschot aan werknemers? Neem dan contact met ons op, wij brengen je graag in contact met andere werkgevers voor het uitwisselen van personeel en informeren je bovendien over de mogelijkheden.

 

3. Gooi het over een andere boeg

Veel bedrijven bieden hun producten via andere kanalen aan. Zo zijn restaurants ineens ook bezorgers en bieden poppodia online optredens aan. Er zijn ook bedrijven die hun hele businessmodel omgooien. Bijvoorbeeld kledingfabrieken die nu mondkapjes maken, of parfumhuizen die desinfecterende handgel ontwikkelen. Zijn er voor jou ook mogelijkheden om het over een andere boeg te gooien? Dit is bij uitstek een moment om daar eens goed over na te denken. Kun je wel wat inspiratie gebruiken? Luister dan naar de podcast ‘The Switch’. Hier gaat Etienne Verhoef iedere dag in gesprek met ondernemers die – door de coronacrisis – hun bedrijf opnieuw hebben uitgevonden.

 

4. Gebruik de tijd voor ontwikkeling

Tijd over? Dan kun je deze tijd ook perfect gebruiken voor persoonlijke en zakelijke ontwikkeling. Van jezelf én van je medewerkers. Misschien zijn sommige medewerkers al eens begonnen met een cursus of opleiding. Stimuleer hen deze weer op te pakken en maak een studieplan. Ook staat het internet vol met interessante webinars en online leertools. Misschien wilde je zelf al wel heel erg lang een nieuwe taal leren? Een perfect moment om daar de tijd voor te nemen.

 

5. Denk na over de toekomst

Ook al zitten we er nu nog middenin en is het misschien moeilijk om al vooruit te denken, we raden je aan om dit toch al voorzichtig te doen. Je kunt dit ook samen met uw medewerkers doen. Daag ze uit voor een brainstorm over de toekomst. Hoe zien jullie de komende maanden voor jullie? Hoe kunnen jullie de klant op een andere manier vinden? Welke verandering is nodig? En wat willen medewerkers in de toekomst nog graag bereiken? Zo’n brainstorm is direct een mooie manier om je medewerkers te blijven betrekken.

 

Hulp nodig?

In crisistijd is het soms lastig om het positieve te zien, maar met deze blog hopen we je te stimuleren in oplossingen te denken. Heb je behoefte om even te sparren over de kansen op het gebied van personele vraagstukken in deze gekke periode? Neem dan gerust contact met ons op. Wij staan voor je klaar!

 


Heb je een vraag over werving en selectie? Het opleiden van personeel? Subsidies? Sociaal ondernemen? Of wil je gewoon even sparren? Met welk personele vraagstuk je ook zit: een deskundige accountmanager van het WSP helpt je in een persoonlijk gesprek verder. Onze helpdesk is bereikbaar op werkdagen tussen 9.00 uur en 17.00 uur via het telefoonnummer 085-1304062.

Neem contact op

Top