Design Thinking in crisistijd: zo doe je dat!

scrum, bord, post-its, vrouw

Sommige situaties zijn zo nieuw en zo complex, dat ze vragen om een radicaal andere aanpak. Het coronavirus – en dan met name de gevolgen ervan – zorgen voor zo’n nieuwe, complexe situatie. Ook voor werkgevers vraagt dit om een knap staaltje omdenken. Want hoe ga je om met de nieuwe anderhalvemeter samenleving? De Design Thinking methode kan je daarbij helpen. In dit artikel leggen we je uit wat Design Thinking is én geven vijf tips om Design Thinking toe te passen in deze crisistijd.

Wat is Design Thinking?

Design Thinking is een werkwijze om vraagstukken inzichtelijk te maken, door er op een andere manier naar te kijken. De methode gaat uit van het creëren van oplossingen door te kijken naar behoeften van gebruikers. Met Design Thinking voorkom je dat je oplossingen bedenkt waar niemand behoefte aan heeft. Het wordt met name gebruikt voor het oplossen van complexe problemen. De nieuwe anderhalvemetersamenleving is zo’n complex probleem. We moeten oplossingen bedenken voor iets dat we nog maar net kennen. Een probleem dat grote gevolgen heeft voor alles wat we doen in ons leven. De anderhalvemetersamenleving vraagt om een effectieve, doordachte aanpak en Design Thinking helpt hierbij.

 

Design Thinking in crisistijd

Maar goed, hoe werkt dat ‘Design Thinking’ dan precies? Hoe passen we het toe in de praktijk? Om je op weg te helpen vijf handige tips.

1. Neem de tijd om jouw grootste uitdaging in kaart te brengen

Tijdens een crisis heb je geen tijd te verliezen. Je wilt er daarom zeker van zijn dat je een oplossing bedenkt voor het juiste probleem. Neem daarom de tijd om – samen met jouw team – de grootste uitdaging voor de komende periode in kaart te brengen. Is dat een veilige werkomgeving voor medewerkers creëren? Klantenbinding behouden? Of een medewerkerstekort opvangen? Pas als het probleem helder in kaart is gebracht – vanuit het perspectief van de doelgroep (klanten, medewerkers, leveranciers) – kun je verder gaan.

2. Duik in het hoofd van de doelgroep

Wat je grootste uitdaging ook is: als je deze op de Design Thinking-manier wilt aanpakken, zul je in de schoenen van jouw doelgroep moeten gaan staan. Vraag je medewerkers om input, bel klanten op, interview leveranciers … Dit kost inderdaad tijd, maar levert hele interessante informatie op die je helpt bij het creëren van een effectieve oplossing voor jouw probleem.

3. Brainstormen maar!

Nu wordt het leuk, het is namelijk tijd voor een brainstorm! Een brainstorm is een ideaal middel om creatieve ideeën te bedenken. Denk samen met jouw team na over nieuwe oplossingen voor de grootste uitdaging. Door middel van een brainstorm kun je relatief snel met veel verschillende oplossingen komen voor één uitdaging. Het is daarbij wel belangrijk dat het team in een positieve flow van ideeën komt. Geen idee is te gek! Tijdens een brainstorm mag alles, de selectie komt later wel. Stimuleer elkaar en vul elkaar aan. Laat kritiek even voor wat het is.

4. Test en leer

Tijdens de brainstorm heb je als het goed is verschillende ideeën bedacht, geselecteerd en geprioriteerd. Nu is het zaak om te gaan testen. Dit kun je doen door mock-ups en testopstellingen te maken van verschillende oplossingen. Heb je bijvoorbeeld een creatieve oplossing bedacht voor de inrichting van jouw kantoor? Kijk dan of dit in de praktijk haalbaar is en of jouw medewerkers deze opstelling prettig vinden werken. Met deze prototypes valideer je of de aannames die je tijdens de brainstormsessie hebt gedaan, klopten. Waar nodig pas je je jouw ‘ontwerp’ aan en test je opnieuw. Stap voor stap kom je zo tot een oplossing die in de praktijk bruikbaar is.

5. Blijf optimaliseren

Heb je de meest optimale oplossing gevonden voor jouw uitdaging? Super! Dan kun je deze nu gaan uitvoeren. Belangrijk is wel om – ook tijdens de uitvoering – continu te blijven verbeteren. Ga ook na het in gebruik nemen van de oplossing na of jouw klanten, medewerkers of leveranciers zich hier prettig bij voelen en wat er eventueel nog verbeterd kan worden. Zo blijf je waardevolle informatie ontvangen waarmee je de boel kunt blijven optimaliseren.

 


Heb je een vraag over werving en selectie? Het opleiden van personeel? Subsidies? Sociaal ondernemen? Of wil je gewoon even sparren? Met welk personele vraagstuk je ook zit: een deskundige accountmanager van het WSP helpt je in een persoonlijk gesprek verder. Onze helpdesk is bereikbaar op werkdagen tussen 9.00 uur en 17.00 uur via het telefoonnummer 085-1304062.

Neem contact op

Top