10 tips voor hybride managers

Hybride werken: het is bijna het nieuwe normaal. Maar wat betekent het precies? Hybride werken houdt in dat werknemers meer vrijheid en flexibiliteit krijgen om zelf de fysieke plaats en tijd te bepalen waar ze werken. Door hybride werken kunnen werknemers hun professionele leven beter combineren met het privéleven. De grote vraag voor hybride managers is dan ook: hoe houd je alle medewerkers zo goed mogelijk bij elkaar als iedereen continu aan verschillende opdrachten op verschillende plekken aan het werk zijn? Het antwoord is contact houden! Om je op weg te helpen vind je in dit artikel 10 tips voor hybride managers om overzicht te houden.

 

1. Ken de organisatie van binnen en van buiten

Een hybride manager moet precies weten wat er speelt binnen en buiten zijn organisatie. Wanneer alle medewerkers vanuit verschillende plekken en op verschillende tijden werken is het belangrijk om overzicht te hebben. Hierbij kun je denken aan wat er speelt bij alle klanten en belanghebbenden, maar ook de afdelingen en professionals. Dit betreft zaken zoals samenwerkingen die collega’s hebben binnen en buiten hun eigen team. Verder is het als hybride manager handig om te weten wat iedereen doet om hun vak nog beter uit te oefenen. Een voorbeeld is hiervan een opleiding.

 

2. Spreek verwachtingen duidelijk naar elkaar uit

Wanneer werknemers zelf kunnen kiezen wanneer en waar ze werken is het handig als jij als werkgever duidelijk je verwachtingen uitspreekt en bepaalt wanneer een project afgerond moet zijn. Ook wat betreft het thuiswerken zelf is het belangrijk om verwachtingen uit te spreken. Hoe vaak wil je dat de medewerker fysiek naar kantoor komt? Hoe zit het met pauzes en overwerken? En waar kan een werknemer terecht voor vragen tijdens het thuiswerken? Verder worden afspraken besproken tijdens vergaderingen met het gehele team zodat iedereen weet hoe het ervoor staat.

 

3. Laat werknemers onderling afstemmen wanneer en waar ze werken

Werknemers weten zelf erg goed wat voor henzelf goed werkt of niet. Hierdoor is het goed om de werknemers los te laten en zelf te laten beslissen. Dit vraagt voor jou als hybride manager een stukje vertrouwen. Wel moet elk teamlid en manager weten wanneer en waar collega’s te bereiken zijn.

 

Heb je ons webinar over hybride werken al gezien? Kijk ‘m hier terug!

 

4. Maak gebruik van de online mogelijkheden

Als medewerkers tijd- en plaats onafhankelijk werken zijn werkprocessen extra belangrijk. Het is bijvoorbeeld erg belangrijk dat medewerkers altijd en overal toegang tot de juiste informatie en documenten hebben. Door het gebruiken van de cloud kunnen medewerkers onder elkaar gemakkelijker dingen delen of elkaar helpen. Tools als Microsoft Teams maken videobellen, chatten en het delen van document gemakkelijk.

 

5. Informeer medewerkers op afstand even goed als de medewerkers op kantoor

De medewerkers die vanuit een andere plaats als kantoor werken komen niet in de ‘wandelgangen’. En juist dit is de plek waar besproken wordt wat er binnen de organisatie gebeurd. Hierom is het verstandig als hybride manager een vaste tijd of dag af te spreken met de medewerkers die thuiswerken. Om hen bij te praten over alle specifieke informatie. Op dat moment worden deze medewerkers bijgepraat over alles wat er binnen de organisatie speelt. Zo blijven ook de medewerkers op afstand betrokken bij de organisatie.

 

6. Communiceer op de juiste manier

In een hybride organisatie zijn er thuiswerkende medewerkers en kantoormedewerkers. Bij thuiswerken missen de medewerkers soms non-verbalen signalen tijdens fysieke ontmoetingen. Hierom heeft videobellen of normaal telefoneren de voorkeur boven appen, chatten of e-mailen. Hybride managers moeten hier rekening mee houden. Wanneer medewerkers elkaar soms fysiek zien of horen stimuleert dit ook de binding binnen een team.

 

7. Houd de beveiliging van data in de gaten

Het is belangrijk dat alle informatie van het bedrijf blijft bij de mensen die in de hybride organisatie werken. Hierom is het slim om voor thuiswerkende medewerkers een goed beleid op te stellen zodat het voor hen duidelijk is hoe ze om moeten gaan met informatiebeveiliging. Het is aan te raden om hier en protocol voor op te stellen. Hierdoor laat je niets aan het toeval over.

 

Heb je ons webinar over hybride werken al gezien? Kijk ‘m hier terug!

 

8. Behandel elke medewerker gelijk

In een hybride organisatie is het belangrijk om elke medewerker – waar of wanneer die ook werkt – gelijk te behandelen. Er moet bijvoorbeeld geen verschil zitten in de arbeidsvoorwaarden of promotiekansen van een thuiswerkende medewerker of een kantoormedewerker.

9.Voorkom onderlinge misverstanden

In een hybride organisatie werkt niet iedereen fysiek samen. Dit kan soms zorgen voor misverstanden onderling. Als hybride manager probeer je dit te voorkomen doordat medewerkers die op afstand werken en kantoormedewerkers vaak contact hebben. Ook over informele zaken. Zorg wel dat dit gebeurt op een manier die de medewerkers het meest prettig vinden. Zo kunnen misverstanden het beste voorkomen worden.

10. Breng variatie aan in je teamsamenstelling

In een hybride werkomgeving is het belangrijk dat alle medewerkers gemotiveerd blijven. In een traditionele werkomgeving is dat minder aan de orde, omdat mensen hier minder aangesproken worden op hun verantwoordelijkheidsgevoel. Ook is het belangrijk om niet te veel dezelfde soort medewerkers te hebben. Hybride managers doen er goed aan om bewust andersdenkenden aan te nemen, om zo de samenstelling van het team gevarieerd te houden. Zo is een team beter voorbereid op onverwachte gebeurtenissen.

 


Heb je een vraag over werving en selectie? Het opleiden van personeel? Subsidies? Sociaal ondernemen? Of wil je gewoon even sparren? Met welk personele vraagstuk je ook zit: een deskundige accountmanager van het WSP helpt je in een persoonlijk gesprek verder. Onze helpdesk is bereikbaar op werkdagen tussen 9.00 uur en 17.00 uur via het telefoonnummer 085-1304062.

 

Neem contact op

Top