5 tips voor leiderschap in tijden van crisis

leidinggeven tips

Er komt langzaam weer wat beweging in ons land. Kinderen mogen weer naar school, de horeca is geopend en ook het bedrijfsleven start op. Als werkgever staat je waarschijnlijk ook in de startblokken. Toch moet je rekenen op een langzame start. De (corona)crisis zal nog wel even voortduren. En dus vraagt het om een nieuwe manier van leidinggeven. In dit artikel geven we je vijf tips voor leiderschap in tijden van crisis.


1. Creëer een vertrouwelijke, open omgeving

In deze tijd van onzekerheid is het belangrijk om als werkgever vertrouwelijke sfeer te creëren. Geef jouw medewerkers de ruimte. Controleer ze niet continu. Mensen hebben op dit moment al veel moeite met de situatie en hebben veel afleidingen. Dan is het nog eens extra frustrerend als de baas hen continu op de lip zit. Blijf ook aan jouw medewerkers vragen hoe ze zich voelen, of ze hulp nodig hebben en waar hun behoeftes liggen. Vertrouwen en openheid zijn de basisprincipes van leidinggeven in crisistijd!

2. Bewaar het overzicht

Als leidinggevende heb je de taak om te allen tijde het overzicht te bewaren. Dat is in crisistijd niet anders. Managers moeten focus houden op de langetermijnvisie en hoofd- van bijzaken onderscheiden. Zeker in crisistijd is er weinig tijd, dus benut jouw tijd goed!

3. Communiceer en waardeer

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: blijf communiceren! Bel, mail, app, skype met jouw werknemers, en – als je weer op kantoor werkt – plan persoonlijke gesprekken in. Maak duidelijke afspraken en houd een positieve mindset. Waardering is daarin key: laat vooral zien wat er goed gaat, welke mooie momenten er zijn en waar je trots op bent. Dit motiveert jouw medewerkers enorm!

4. Wees empathisch

Empathie is het vermogen je in te leven in de gedachte- en belevingswereld van anderen, zonder daarbij te oordelen. Deze coronacrisis wordt door iedereen anders beleefd. Dat vraagt van u als leider een empathische houding. Ga in gesprek, stel persoonlijke vragen, wees flexibel en vraag waar je kunt helpen.

5. Durf kwetsbaar te zijn

Als leidinggevende wil je jouw werknemers waarschijnlijk niet lastigvallen met de stress, onzekerheid en twijfels die je zelf ervaart. Je hoeft ook zeker niet dagelijks uit te huilen bij jouw werknemers, maar het is niet verkeerd om ook af en toe jouw kwetsbare kant te laten zien. Door hen inzicht te geven in jouw overwegingen en keuzes, zorg je voor meer begrip. Bovendien laat je zo zien dat je ook gewoon maar een mens bent! 

Heb je aanvullende tips voor leiderschap in tijden van crisis? Laat het ons weten! Stuur een mail naar info@wspnob.nl. Zo helpen we elkaar verder in deze crisistijd!


Heb je een vraag over werving en selectie? Het opleiden van personeel? Subsidies? Sociaal ondernemen? Of wil je gewoon even sparren? Met welk personele vraagstuk je ook zit: een deskundige accountmanager van het WSP helpt je in een persoonlijk gesprek verder. Onze helpdesk is bereikbaar op werkdagen tussen 9.00 uur en 17.00 uur via het telefoonnummer 085-1304062.

Neem contact op

Top