Coronastress bij uw medewerkers: hoe ga je daarmee om?

De afgelopen maanden is het leven van de meeste Nederlanders drastisch overhoopgegooid. Van 5 dagen op kantoor naar 5 dagen thuiswerken. Van zorgeloos leven naar zorgen om inkomen. Van een rijk sociaal leven naar alleen op de bank. Het is dan ook niet zo raar dat de coronacrisis ook invloed heeft op het psychosociale welzijn van jouw medewerkers. Maar hoe herkent je coronastress? Wat kun je doen om jouw werknemers hiertegen te beschermen? En wat doe je als het al te laat is?

Oorzaken van coronastress

Coronastress kan allerlei oorzaken hebben. De combinatie van thuiswerken en zorgen voor de kinderen, een verhoogde werkdruk, onzekerheid over de toekomst van de baan, de angst om besmet te raken met het virus, zorgen voor financiële problemen, overprikkeling vanwege al het coronanieuws of verminderde sociale activiteiten kunnen allemaal bronnen van stress zijn. Niet alle werknemers gaan hetzelfde om met deze zogenoemde ‘stressors’. De een raakt ervan in paniek, terwijl de ander opvallend rustig blijft.

Coronastress herkennen

Je dient als werkgever in de eerste plaats te achterhalen of en in hoeverre jouw medewerkers stress ervaren. Zeker van op afstand is dat niet eenvoudig. Als je stress wilt herkennen kun je op de volgende kenmerken letten:

  • Opvallend ander gedrag dan voor de crisis (bijvoorbeeld iemand die normaal druk is en nu heel rustig)
  • Lichamelijke klachten, zoals hoofdpijn, rugpijn, en schouderpijn
  • Afwezige indruk en concentratieproblemen
  • Uitstelgedrag, taken niet voltooien
  • Emotionele reacties, zoals plotselinge boosheid, huilbuien en woordenwisselingen
  • Ziekmeldingen

Thuiswerkstress

Het effect van thuiswerken op het welzijn van mensen wordt nog onderschat. Mensen missen het sociale contact, de scheiding tussen werk en privé en de fijne bureaustoel. Om te voorkomen dat uw medewerkers meer thuiswerkstress dan nodig ervaren, kun je tools en tips aan bieden. Je kunt bijvoorbeeld een thuiswerkplek voor al uw medewerkers financieren. Of een stappenteller-challenge introduceren waarmee je ervoor zorgt dat jouw medewerkers toch genoeg blijven bewegen. Om het sociale aspect erin te houden zijn dagelijkse of wekelijkse online meetups een oplossing. Houd ook in de gaten of mensen niet te veel werken. Het is bij thuiswerken makkelijker om de laptop ’s avonds weer open te klappen of in het weekend toch nog even mails te lezen. Stimuleer je medewerkers om dit juist niet te doen.

Ga het gesprek aan

Als je vermoedt dat iemand stress ervaart, is het belangrijk om een persoonlijk gesprek aan te gaan. Benoem de signalen die voor je de aanleiding tot het gesprek zijn en maak duidelijk dat je uit bezorgdheid handelt. Laat iemand uitpraten en stel open vragen. Vraag ook of diegene zelf al aan mogelijke oplossingen voor de situatie heeft gedacht. Is dit niet het geval, draag dan zelf een paar oplossingen aan. Als thuiswerken bijvoorbeeld een grote stressfactor voor de persoon blijkt te zijn, kun je wellicht een regeling aanbieden waarbij deze medewerker toch een of twee keer per week naar kantoor mag komen. Als jouw medewerker behoefte heeft aan ondersteuning, kun je ook de mogelijkheid van psychologische hulp of een mindfullness cursus aanbieden. Het belangrijkste is dat je meedenkt en zo min mogelijk oordeelt over de situatie.

Werkplek van de toekomst

Veel mensen zijn in hun hoofd ook al bezig met de toekomst. Wanneer mag ik weer naar kantoor? Hoe gaat werken er na de coronacrisis uitzien? Wil ik blijven thuiswerken? En hoe zit het met de veiligheid? Als werkgever is het jouw taak om duidelijkheid te scheppen. Geef bijvoorbeeld medewerkers nu al de optie om ook na de crisis (deels) thuis te blijven werken. En zorg dat jouw medewerkers zich veilig voelen: laat zien dat je er alles aan doet om aan de hygiënemaatregelen te voldoen.

 


Heb je een vraag over werving en selectie? Het opleiden van personeel? Subsidies? Sociaal ondernemen? Of wil je gewoon even sparren? Met welk personele vraagstuk je ook zit: een deskundige accountmanager van het WSP helpt je in een persoonlijk gesprek verder. Onze helpdesk is bereikbaar op werkdagen tussen 9.00 uur en 17.00 uur via het telefoonnummer 085-1304062.

Neem contact op

Top