Employer branding inzetten als werkgever

Employer branding is het bouwen aan de reputatie van jouw bedrijf als werkgever. Als werkgever probeer je bij jouw (potentiële) medewerkers en hun naasten een positieve indruk te krijgen. Met als uiteindelijk doel de juiste medewerkers te behouden of aan te trekken. In deze blog nemen we je mee in waarom employer branding zo belangrijk is, hoe je zorgt voor een goed employer brand en waarom employer branding ook om storytelling draait.

 

Waarom is employer branding belangrijk?

Employer branding is een middel om goede werknemers te behouden en aan te trekken. In deze krappe arbeidsmarkt is employer branding erg belangrijk, omdat werknemers banen voor het kiezen hebben. Als werkgever is het van belang onderscheidend te zijn. Als je goed laat zien hoe interessant en leuk je bent als werkgever dan kun je de beste medewerkers uit de markt werven. En dat heeft natuurlijk weer invloed op de bedrijfsdoelstellingen! Sollicitanten vinden het imago van hun potentiële organisatie en werkgever erg belangrijk. Door employer branding goed in te zetten weten nieuwe potentiële werknemers in welke bedrijfscultuur ze terechtkomen. Indirect kan dit zorgen voor beter passende werknemers en een kortere wervingstijd.

 

Hoe zorg je voor een goed employer brand?

Voor een goed employer brand is het behouden van huidige medewerkers net zo van belang als het werven van nieuwe medewerkers. Daarom is het belangrijk om intern te beginnen. Dit betekent het huidig personeel laten merken dat ze bij een fijn bedrijf werken. Er zijn verschillende aspecten waar je als bedrijf aan kunt werken om een nog beter bedrijf te worden. Deze aspecten zijn een goede werksfeer, verantwoordelijkheid, goed balans tussen privé-werk, afwisseling van het werk en waardering. Het is belangrijk om met je huidige medewerkers in gesprek te gaan om de tevredenheid over de organisatie te meten. Zijn er verbeterpunten? Ga daarmee aan de slag! Pas als je huidige medewerkers trots en tevreden zijn op jou als werkgever kun je een geloofwaardige employer brand neerzetten naar buiten toe.

 

Employer branding draait om storytelling

Het creëren van een sterk employer brand draait om het vertellen van goede sterke verhalen. Om een goed verhaal voor je organisatie te hebben moet je bedenken hoe je wilt dat jouw organisatie gezien wordt op de arbeidsmarkt. Wil jij bijvoorbeeld gezien worden als een werkgever die veel oog heeft voor de werk-privé-balans? Dan zal je deze boodschap vervolgens moeten verspreiden. Je verhaal moet wel overeenkomen met wat je huidige medewerkers vertellen over jouw organisatie. Het is daarom van belang om van je huidige medewerkers ambassadeurs te maken. Jouw huidige medewerkers kunnen jouw employer branding maken of kraken.

 

Investeer in je employer brand

Employer branding kun je eigenlijk altijd toepassen en helpt om jezelf als werkgever aantrekkelijk op de kaart te zetten. Zowel voor huidige medewerkers als voor toekomstige medewerkers!  Wil jij talent behouden, nu en in de toekomst? Kortom, het is het dus zeker waard om te investeren in je employer brand.

 


Heb je een vraag over werving en selectie? Het opleiden van personeel? Subsidies? Sociaal ondernemen? Of wil je gewoon even sparren? Met welk personele vraagstuk je ook zit: een deskundige accountmanager van het WSP helpt je in een persoonlijk gesprek verder. Onze helpdesk is bereikbaar op werkdagen tussen 9.00 uur en 17.00 uur via het telefoonnummer 085-1304062.

Neem contact op

Top