WSPNOB

Nieuws

Handig: download de Quick Start Werkwijzer Poortwachter

Welke stappen moet u als werkgever zetten bij de re-integratie van uw arbeidsongeschikte medewerker? Het ligt allemaal vast in de Werkwijzer Poortwachter. Om snel in kaart te brengen wat uw plichten en verantwoordelijkheden zijn, is de Quick Start Werkwijzer Poortwachter geïntroduceerd.  

Wat is de Werkwijzer Poortwachter?

De Werkwijzer Poortwachter is een handleiding van het UWV over de uitvoering van de Wet Poortwachter. Deze wet verplicht de werkgever en werknemer om zich samen met arbodienst of bedrijfsarts in te spannen om de getroffen werknemer zo snel mogelijk weer aan het werk te krijgen. De bijbehorende Werkwijzer Poortwachter geeft werkgevers, re-integratiebureaus, verzekeringsartsen en arbeidsdeskundigen aan wat er moet gebeuren tijdens de re-integratie en op welke zaken gelet moet worden.

Wat staat er in de Quick Start?

Naast de complete Werkwijzer, is nu ook de Quick Start geïntroduceerd. In de Quick Start staat kort uitgelegd hoe u wanneer moet handelen. Wat moet u bijvoorbeeld doen als blijkt dat uw werknemer langer dan 6 weken ziek is? Hoe vaak moet u de voortgang van de re-integratie bespreken? En hoe stelt u een re-integratieplan op? Al deze vragen worden kort en bondig beantwoord in de Quick Start. Bovendien bevat de Quick Start een handige tijdlijn waarin u in één oogopslag ziet wanneer u welke activiteit moet uitvoeren. U vindt de Quick Start hier.

Bron: Quick Start Werkwijzer Poortwachter

De Quick Start vervangt de Werkwijzer Poortwachter niet, maar is een aanvulling hierop. Als u een volledig overzicht van uw plichten en verantwoordelijkheden wil, raden wij u aan om de Werkwijzer Poortwachter te lezen. Deze kunt u downloaden via de website van het UWV.


Heeft u een vraag over de re-integratie van een medewerker? Werving & selectie? Het opleiden van uw personeel? Subsidies? De coronamaatregelen van de overheid? Of wilt u gewoon even sparren? Met welk personele vraagstuk u ook zit: een deskundige accountmanager helpt u in een persoonlijk gesprek verder. De telefonische helpdesk van het WSP is bereikbaar op werkdagen tussen 9.00 uur en 17.00 uur via het telefoonnummer 085-1304062.

Blijf op de hoogte

Nieuwsbrief

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en ontvang eens per vier weken nieuws over subsidieregelingen, tips, en best-practises voor werkgevers in Noordoost-Brabant.