Hoe zorg ik dat mijn bedrijf digitaal toegankelijk is? (FAQ)

Iedereen heeft het recht om mee te doen in onze samenleving. Ook digitaal. Daarom is het belangrijk dat online omgevingen, zoals websites en apps, voor iedereen te gebruiken zijn. In deze blog beantwoorden we veelgestelde vragen over digitale toegankelijkheid voor werkgevers.

 

Wat is digitale toegankelijkheid?

Digitale toegankelijkheid zorgt ervoor dat online producten en diensten begrijpelijk en geschikt zijn voor iedereen, ook voor mensen met een fysieke of mentale beperking. Een voorbeeld: iemand die blind is, moet ook gebruik kunnen maken van je website. Je kunt als werkgever bepaalde aanpassingen doen om dit voor elkaar te krijgen. Dit betekent bijvoorbeeld het gebruik van ondertiteling voor video’s, een logische indeling van informatie en alternatieve tekst bij afbeeldingen.

 

Waarom is digitale toegankelijkheid belangrijk?

Veel mensen met een beperking hebben extra ondersteuning nodig bij het begrijpen en gebruiken van digitale informatie. Door jouw digitale producten en diensten toegankelijk te maken, maak je jouw organisatie voor een breder publiek beschikbaar. Daarnaast draag je bij aan een maatschappelijk doel: het vergroten van de inclusiviteit van het digitale landschap.

 

Voor wie helpt digitale toegankelijkheid?

Digitale toegankelijkheid helpt iedereen, maar vooral mensen met een beperking. Hieronder verstaan we mensen met een visuele, auditieve, fysieke, cognitieve of neurologische beperking. Verbeteren we met elkaar de digitale toegankelijkheid, dan verkleinen we de informatiekloof tussen mensen met en zonder beperkingen.

 

Wat zijn de gevolgen als een website niet toegankelijk is?

Als jouw website niet toegankelijk is, kan dit leiden tot het uitsluiten van gebruikers met een beperking. Het kan bijvoorbeeld betekenen dat mensen met een visuele beperking geen toegang hebben tot afbeeldingen of dat mensen met een auditieve beperking geen toegang hebben tot video’s. Dit kan leiden tot ongelijkheid en discriminatie.

 

Wat moet ik onthouden over digitale toegankelijkheid?

Het is belangrijk om te onthouden dat digitale toegankelijkheid niet alleen een morele verplichting is, maar ook wettelijk verplicht kan zijn voor jouw organisatie. De Europese Unie heeft in 2019 de Europese toegankelijkheidsrichtlijn gepresenteerd, die eist dat websites van overheidsorganisaties toegankelijk zijn voor mensen met een beperking. In Nederland is deze richtlijn omgezet naar een wetsvoorstel. Inmiddels hebben de Eerste en Tweede Kamer het wetsvoorstel goedgekeurd, waardoor de wet op 28 juni 2025 ingaat.

 

Wat kan ik doen om mijn website toegankelijk te maken?

Gelukkig kun je op allerlei manier zorgen voor een hogere digitale toegankelijkheid. Overleg met je webbouwer of de ICT-afdeling welke aanpassingen mogelijk zijn.

  • Zorg ervoor dat alles op jouw website voor iedereen waarneembaar is. Dit kun je doen door bijvoorbeeld een alternatieve tekst toe te voegen aan afbeeldingen. Zo kan iemand met een visuele beperking de afbeelding toch waarnemen.
  • Maak jouw website voor iedereen bruikbaar. Dit bereik je door bijvoorbeeld de menubalk niet alleen met een muis, maar ook met een toetsenbord te laten besturen.
  • Let erop dat jouw teksten begrijpelijk zijn. Alle teksten op jouw website moeten te begrijpen zijn voor mensen en software. Daarom moet je bijvoorbeeld de taal van een pagina aangeven. Zo kan een voorleesfunctie gebruikt worden door slechtzienden.

 

Heb je nog meer vragen over digitale toegankelijkheid? Of wil je sparren over de toegankelijkheid van jouw organisatie? Onze accountmanagers helpen je graag verder.

 

Contact met het WSP

Heb je een vraag over werving en selectie? Het opleiden van personeel? Subsidies? Sociaal ondernemen? Of wil je gewoon even sparren? Met welk personele vraagstuk je ook zit: een deskundige accountmanager van het WSP helpt je in een persoonlijk gesprek verder. Onze helpdesk is bereikbaar op werkdagen tussen 9.00 uur en 17.00 uur via het telefoonnummer 085-1304062.

Neem contact op 

Top