Reboarding: 5 tips voor een soepele terugkeer van jouw medewerkers op de werkvloer

vrouw, laptop, werk

Ken je het begrip ‘reboarding’ al? Van reboarding is sprake wanneer een werknemer terugkeert op de werkvloer na bijvoorbeeld een zwangerschapsverlof, langdurige ziekte of opdracht in het buitenland. Ook wordt het ingezet om medewerkers van a naar b te krijgen bij grote verandertrajecten. Het begrip is tijdens deze coronacrisis relevanter dan ooit. Want hoe zet je reboarding effectief in voor thuiswerkers? Hoe neem je jouw medewerkers mee in de veranderingen in de organisatie? En hoe wil je dat jouw team straks de eerste werkdag op kantoor beleeft? Wij geven je vijf tips. 

1.    Beschouw huidige medewerkers als nieuwe medewerkers

De coronamaatregelen worden stap voor stap versoepeld. Er komt een dag dat  je als werkgever het besluit neemt om weer op kantoor te gaan werken. Maar volledig terugkeren naar de oude werksituatie zit er voorlopig niet in. Hygiëne- en beschermingsmaatregelen, vergaderen op afstand en werken in ploegendiensten zullen heel normaal worden. Niet alleen jij, maar ook je medewerkers moeten wennen aan deze nieuwe vorm van werken en de daarbijbehorende bedrijfsprotocollen. Het is daarom slim om huidige medewerkers te beschouwen als ‘nieuwe’ medewerkers en hen op een consequente en consistente manier mee te nemen in het nieuwe verhaal. Geef ze – net als bij onboarding – de tijd om kennis te maken met en te wennen aan de ‘nieuwe’ organisatie. 

 

2.    Haal angst tijdig weg bij medewerkers

Het is ook belangrijk om rekening te houden met een stukje angst bij medewerkers. Zij spelen ongetwijfeld met veel vragen in hun hoofd. Is het wel veilig om weer op kantoor te werken? Kan ik genoeg afstand van mijn collega’s houden? Heeft mijn werkgever genoeg hygiënemaatregelen getroffen? Als werkgever kun je de angst wegnemen door tijdig met jouw medewerkers te communiceren. Je kunt bijvoorbeeld nu al een video of nieuwsbrief toesturen waarin je uitleg geeft over de nieuwe regels en maatregelen. Zo kunnen jouw medewerkers straks met een gerust hart terugkeren op de werkvloer.

 

3.    Voer 1-op-1 gesprekken

Iedere medewerker ervaart de overgang naar de nieuwe situatie op een andere manier. Het is daarom slim om 1-op-1 reboardingsgesprekken te voeren met jouw medewerkers. Hoe voelt een medewerker zich? Hoe kijkt iemand terug op de afgelopen periode? Waar maakt iemand zich zorgen om? Op deze manier breng je in kaart wat jouw medewerkers nodig hebben, waar de pijnpunten zitten en wat ze prettig vinden.

 

4.    Creëer positieve ervaringen

Naast de – helaas noodzakelijke – regels en maatregelen is de terugkeer naar de werkvloer voor de meeste werknemers vooral iets positiefs. Eindelijk weer koffiedrinken met collega’s, vergaderen in real-life en een duidelijke scheiding tussen werk en privé. Als werkgever wil je dan ook dat medewerkers zich echt weer welkom voelen. Je wilt een zogenoemde positieve employee experience creëren. Dit kan bijvoorbeeld door een klein welkomstcadeautje te regelen of door samen nieuwe gemeenschappelijke rituelen – zoals een nieuwe manier om elkaar te begroeten – te bedenken.

 

5.    Maak thuiswerken bespreekbaar

Uit onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) blijkt dat een kwart van de mensen die meer zijn gaan thuiswerken, denkt dat in de toekomst te blijven doen. Het is daarom belangrijk om thuiswerken bespreekbaar te maken. Als de werkplek weer (deels) beschikbaar is, worden medewerkers dan ook verwacht om weer op kantoor te werken? Is het mogelijk om in de toekomst één of meerdere dagen thuis te werken?  Wat betekent dit voor de arbeidsvoorwaarden? Maak het bespreekbaar!

Ben je al klaar voor de terugkeer naar de werkvloer? Of kun je wel wat ondersteuning gebruiken? Neem gerust contact met ons op. Wij voorzien je graag van tips en adviezen.

 


Heb je een vraag over werving en selectie? Het opleiden van personeel? Subsidies? Sociaal ondernemen? Of wil je gewoon even sparren? Met welk personele vraagstuk je ook zit: een deskundige accountmanager van het WSP helpt je in een persoonlijk gesprek verder. Onze helpdesk is bereikbaar op werkdagen tussen 9.00 uur en 17.00 uur via het telefoonnummer 085-1304062.

Neem contact op

Top