Vooruitkijken in coronatijd: zo ziet werken er in de toekomst uit

vrouw, laptop, werk

Het grootste deel van de coronamaatregelen zijn verlengd tot – in ieder geval – 20 mei. We kunnen ons voorstellen dat dit voor jou als werkgever best een grote klap is. Maar, onze gezondheid staat op één en dus moeten we volhouden. In deze blog werpen we een voorzichtige blik op de toekomst. Wat voor een impact gaat het coronavirus de komende maanden (of jaren) hebben op onze manier van werken?

 

1,5 meter samenleving

Rutte noemde het al meerdere malen in z’n toespraken: onze manier van leven gaat – ook ná versoepeling van de maatregelen – drastisch veranderen. We moeten rekening houden met een zogenoemde 1,5 meter samenleving. Die samenleving heeft een enorme impact op de manier waarop we werken, maar ook op de manier waarop we afspreken met vrienden, winkelen en op vakantie gaan.

 

Nieuwe manier van werken

Voor jou als werkgever vraagt het om een herziening van kantoor, winkel of werkplaats. Ga je alle bureaus opnieuw indelen? Werken met ploegendiensten? Een veilige routing in jouw gangpaden maken? En hoe zit het met vergaderingen en lunchpauzes? Allemaal vragen die wellicht als pingpongballetjes door je hoofd vliegen. Voor nu is het slim om een haalbaar plan te maken. Een plan waarmee je de veiligheid van jouw medewerkers, klanten en leveranciers zoveel mogelijk kunt garanderen.

 

Thuiswerken

Tijdens de coronacrisis werkt een groot deel van de Nederlanders vanuit huis. Uit onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) blijkt dat een kwart van de mensen die meer zijn gaan thuiswerken, denkt dat in de toekomst te blijven doen. Nu we ineens noodgedwongen virtueel moeten vergaderen, blijkt namelijk dat dit eigenlijk prima werkt.

 

Kritische kijk op werkzaamheden

Natuurlijk: het fysieke contact wordt gemist. Volledig thuiswerken zal dus voor de meeste mensen geen optie zijn, maar 1 à 2 dagen per week thuiswerken kan zo maar eens de standaard worden. Vanuit het bedrijfsleven wordt mogelijk veel kritischer gekeken welk werk écht face-to-face moet en welk werk ook virtueel kan plaatsvinden.

Heb je al nagedacht over hoe ‘het nieuwe werken na corona’ eruitziet? En hoe je hier als werkgever op in kunt spelen? Wij denken graag met je mee dus neem gerust contact met ons op via info@wspnob.nl.

 


Heb je een vraag over werving en selectie? Het opleiden van personeel? Subsidies? Sociaal ondernemen? Of wil je gewoon even sparren? Met welk personele vraagstuk je ook zit: een deskundige accountmanager van het WSP helpt je in een persoonlijk gesprek verder. Onze helpdesk is bereikbaar op werkdagen tussen 9.00 uur en 17.00 uur via het telefoonnummer 085-1304062.

Neem contact op

Top