Versterk je mobiliteitsbeleid met het ‘waarjewerkt-budget’

spaarvarken roze

Al jaren zijn werkgevers bezig met het optimaliseren van het mobiliteitsbeleid. Hoe richt je dit effectiever in? Wat wensen je medewerkers hierin? Sinds de coronacrisis werkt een groot deel van Nederland (en de rest van de wereld) thuis en dat zorgt voor een versnelling in dit proces. Dit wakkert de discussie rondom de reiskosten- en thuiswerkvergoeding aan. Hoe richt je dit als werkgever in? Het ‘waarjewerkt-budget’ biedt uitkomst.

 

Wat is het waarjewerkt-budget?

Met het waarjewerkt-budget kunnen jouw werknemers zelf de ideale mix van vergoedingen rondom woon-werkverkeer en een thuiswerkplek samenstellen. Het is een individueel budget dat iedere werknemer – ook als hij of zij altijd op locatie werkt – ontvangt. Op deze manier heeft iedereen de vrije keuze in de aanschaf van een auto, fiets of ov-abonnement. Is dit niet nodig? Dan leent het budget zich automatisch voor een upgrade voor de thuiswerkplek. Denk aan een goede bureaustoel, een laptopverhoger of een ergonomische voetensteun. In sommige gevallen kunnen je werknemers tijdens de coronacrisis niet thuis werken en moet er een externe plek gefaciliteerd worden. Ook daar leent het waarjewerkt-budget zich voor.

 

Wat is de meerwaarde van het waarjewerkt-budget?

Het waarjewerkt-budget kent geen afgebakende kaders en is vrij besteedbaar. Zo heeft iedereen profijt van het budget en niet alleen de mensen die thuiswerken. Het budget is dus breder dan een thuiswerkvergoeding én de reiskostenvergoeding. Doordat mensen zelf de vrije keuze hebben, zal het budget sneller ingezet worden. Zo creëert iedereen zijn of haar ideale werkplek.

 

Wat zijn de vooruitzichten?

Verwacht wordt dat 95% van de werknemers van kantoorbanen één tot twee dagen thuis gaat werken na de coronacrisis. De productiviteit is niet omlaag gegaan en dat betekent dat werken op een andere locatie een uitkomst is. Het waarjewerkt-budget is een goede aanvulling op deze hybride vorm van werken en dwingt mensen te kiezen voor een goede werkplek. Doe er je voordeel mee!

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen over deze vergoeding? Of wil je een accountmanager mee laten kijken binnen jouw organisatie rondom dit onderwerp? Wij bieden kosteloos advies en ondersteuning voor werkgevers in de regio. Neem contact op met één van onze accountmanagers.

 


Heb je een vraag over werving en selectie? Het opleiden van personeel? Subsidies? Sociaal ondernemen? Of wil je gewoon even sparren? Met welk personele vraagstuk je ook zit: een deskundige accountmanager van het WSP helpt je in een persoonlijk gesprek verder. Onze helpdesk is bereikbaar op werkdagen tussen 9.00 uur en 17.00 uur via het telefoonnummer 085-1304062.

Neem contact op

Top