WSPNOB

Nieuws

Tips om medewerkers te binden en boeien tijdens de coronacrisis

Het is alweer de tweede maand waarin veel medewerkers thuiswerken. Beginnen uw medewerkers eraan te wennen? Of heeft u het idee dat ze steeds moeilijker te motiveren zijn? In het laatste geval is het tijd voor actie voor u als werkgever. Het binden en boeien van uw medewerkers is in crisistijden belangrijker dan ooit. Een extra hobbel die u daarbij moet zien te overbruggen is de afstand. Waar u eerst misschien slechts één of een klein aantal vestigingen had, zijn de huizen van uw medewerkers nu als het ware omgetoverd tot allemaal nieuwe vestigingen. Aan u de taak om al die vestigingen aan te sturen. Hoe doet u dat? In deze blog geven we u 8 tips hoe u uw medewerkers kunt blijven binden en boeien. Hiermee overwint u samen de crisis en maakt u een vliegende start zodra het weer kan! 

1. Houd contact

Misschien een open deur, maar toch staat deze tip met stip op één. Houd contact met uw medewerkers. Dat kan elke week, elke dag of misschien wel meerdere keren per dag. Pak de telefoon of nog beter; maak gebruik van videobellen. Gelukkig zijn hiervoor genoeg tools beschikbaar zoals Skype, Whatsapp, Microsoft Teams of Facetime.

2. Zorg voor een goede thuiswerkplek

Het laatste dat u nu wilt is dat uw medewerkers langdurig ziek worden. Toch ligt het gevaar van RSI klachten op de loer, omdat de meeste medewerkers thuis niet de faciliteiten hebben om op een verantwoorde manier te werken. Het is aan u als werkgever om medewerkers hierop te wijzen en ze de juiste faciliteiten te bieden. De makkelijkste manier is om medewerkers bijvoorbeeld een beeldscherm, toetsenbord, muis en bureaustoel mee te laten nemen van kantoor. Arboned heeft onlangs een webinar gegeven over dit onderwerp. Je kunt het webinar hier terugkijken.

3. Bied online trainingen

De meeste werkgevers zijn in deze tijd blij als medewerkers hun werk vanuit huis kunnen uitvoeren. Helaas geldt dit lang niet voor alle beroepen. Winkel- of horecamedewerkers kunnen dat bijvoorbeeld niet. Hoe zorgt u ervoor dat zij productief blijven? Online trainingen of webinars kunnen dan een oplossing bieden. Denk bijvoorbeeld aan een training klantgerichtheid of cross-selling. Het aanbod van online trainingen en webinars is enorm en uw medewerkers zijn nooit uitgeleerd. Er zijn tal van websites die (gratis) online trainingen aanbieden, zoals JobOn, StudyTube en GoodHabitz.

4. Houd uw medewerkers gezond en fit

Door uw medewerkers gezond en fit te houden, blijven ze energiek. Dat zorgt niet alleen voor blije medewerkers, maar ook voor een hogere productiviteit. Adviseer medewerkers om regelmatig een korte pauze te nemen en in de lunchpauze even een frisse neus te halen. Uit onderzoek is gebleken dat 6 uur thuiswerken net zo intensief is als 8 uur werken op kantoor, dus geef uw medewerkers de ruimte om regelmatig achter hun beeldscherm vandaan te gaan.

5. Blijf communiceren!

Welke maatregelen rondom Corona neemt u als werkgever? Wie is er nog waar aan het werk? Hoe gaat het met de omzet? Zomaar een greep uit de vragen die uw medewerkers zichzelf zeker stellen. Informeer uw medewerkers minimaal één keer per week over de status van uw bedrijf. Is er al zicht op het hervatten van het werk? Behouden medewerkers hun salaris? Zijn er collega’s ziek? En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Juist nu is het belangrijk om te blijven communiceren.

6. Zorg voor structuur

Door met regelmaat te communiceren blijven uw medewerkers betrokken bij uw organisatie. Laat altijd weten wanneer uw medewerkers een volgende update van u kunnen verwachten. Ze weten dan dat ze op u kunnen rekenen en u voorkomt er een hoop vragen vooraf mee.

Ook is het slim om elke dag gezamenlijk de dag te starten door middel van videobellen. Zo hebben medewerkers meteen een stok achter de deur om fris achter hun bureau te zitten en niet halve dagen in hun joggingbroek door te brengen. Dat laatste werkt namelijk voor niemand motiverend.

7. Wees creatief!

Als ondernemer weet u dat elke crisis ook kansen met zich meebrengt. Stimuleer ook uw medewerkers om creatief te zijn, want ze kunnen u zomaar verrassen. Laat hen creatief zijn in het bedenken van nieuwe kansen voor het bedrijf, maar ook om zelf productief te blijven. Een rustige periode geeft bovendien ook ruimte om projecten op te pakken die steeds werden uitgesteld.

 8. Geef digitale schouderklopjes

Vergeet niet uw medewerkers af en toe een hart onder de riem te steken met een compliment. Bedank ze voor hun inzet, hun flexibiliteit of bijvoorbeeld hun betrokkenheid. Er is altijd wel een reden om uw medewerkers een compliment te geven. Uw medewerkers bloeien ervan op en het motiveert hen bovendien om zich nog meer in te zetten.

Blijf op de hoogte

Nieuwsbrief

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en ontvang eens per vier weken nieuws over subsidieregelingen, tips, en best-practises voor werkgevers in Noordoost-Brabant.