Bouw aan jouw werkgeversmerk: dít is waarom een goede outboarding zo belangrijk is

Outboarding

Werkgevers richten zich vaak op het aantrekken en onboarden van nieuwe medewerkers. We willen dat ze zich snel thuis voelen, productief zijn en bijdragen aan het succes van de organisatie. Maar is het niet nét zo belangrijk om (genoeg) aandacht te besteden aan de uitdiensttreding? Oftewel: het outboardingsproces. In dit artikel leggen we uit waarom het van cruciaal belang is om hier aandacht aan te besteden als werkgever. Lees snel verder.

 

Wat is outboarding?

Outboarding verwijst naar het proces wanneer een medewerker het bedrijf verlaat. Of het nu gaat om een vrijwillig vertrek, iemand die met pensioen gaat of een ontslag. Het omvat de laatste fasen van de medewerkerservaring. Jij als werkgever hebt hier een belangrijke rol in. In het belang van de vertrekkende medewerker, maar óók voor jouw organisatie. Een goede outboarding kan bestaan uit uitgebreide exitgesprekken met een leidinggevende of een georganiseerd afscheid.

 

Het belang van een goede outboarding

Dat een goede outboarding van belang is, hebben we nu hopelijk duidelijk gemaakt. Maar waarom precies? Wat levert aandacht besteden aan de outboarding concreet op? We zetten vijf punten op een rij:

1. Creëer een positieve laatste indruk

De manier waarop een medewerker afscheid neemt van een organisatie laat een blijvende indruk achter. Een goede outboarding zorgt voor een fijne laatste indruk bij de vertrekkende medewerker. Dit draagt bij aan het behoud van een positieve reputatie voor het bedrijf, zowel intern als extern.

2. Zorg voor kennisbehoud

Bij het overdragen van werk gaat helaas vaak informatie verloren. Je wilt er te allen tijde voor zorgen dat de kennis en expertise van de vertrekkende medewerker zoveel mogelijk behouden blijft. Door het inrichten van een goed outboardingsproces heb je daar als werkgever invloed op. Door een gestructureerde kennisoverdracht te faciliteren, wordt essentiële informatie doorgegeven aan collega’s. Het resultaat? Continuïteit van het werk én productiviteit!

3. Focus op goede relatie

Een goede outboarding kan bijdragen aan het opbouwen van sterke relaties. Voormalige medewerkers kunnen waardevolle ambassadeurs van jouw bedrijf worden en potentiële nieuwe talenten aantrekken. Door de vertrekkende medewerker te blijven betrekken en te ondersteunen, versterk je de band. Wellicht volgt er nog een mooie samenwerking uit! 😉

4. Maak de outboarding persoonlijk

De ideale outboarding is gestructureerd, goed voorbereid én persoonlijk. Stel de medewerker in kwestie centraal: wat vindt hij of zij belangrijk of leuk? Zo laat je zien dat je als organisatie waarde hecht aan jouw medewerkers. Zelfs wanneer ze het bedrijf verlaten. Dat werkt goed voor de werkcultuur en vergroot de medewerkerstevredenheid. Werknemers voelen zich gewaardeerd en zijn eerder geneigd om positieve feedback te geven over hun ervaringen, zowel binnen als buiten de organisatie.

5. Versterk jouw employer brand

De manier waarop jouw organisatie medewerkers behandelt, kan een enorme impact hebben op jouw employer brand. Potentiële nieuwe medewerkers kunnen de manier waarop jij het uitdiensttredingsproces inricht, meenemen in hun beslissingsproces. Een goede outboarding toont aan dat je investeert in jouw mensen en hun welzijn. Dit resulteert in een sterke aantrekkingskracht op nieuw talent.

Contact met het WSP

Wil je als werkgever ook aan de slag met het implementeren van een goed outboardingsproces? Advies over welke stappen je kunt nemen? Of gewoon even sparren? Onze deskundige adviseurs helpen je in een persoonlijk gesprek graag verder. Onze helpdesk is bereikbaar op werkdagen tussen 09.00 uur en 17.00 uur via het telefoonnummer 085 – 1304062.

Neem contact op 

Top