De 13e maand: een troef om talent aan jouw organisatie te binden

Keer jij jaarlijks een 13e maand uit? Dan is de kans groot dat jouw medewerkers dit inmiddels al op hun rekening hebben staan. In de wereld van HR blijft de 13e maand een veelbesproken arbeidsvoorwaarde. In dit artikel leggen we uit wat het precies inhoudt, waarom werknemers er zo enthousiast over zijn en waarom je deze arbeidsvoorwaarde kan overwegen voor in 2024.

 

Extra beloning aan het einde van het jaar

De 13e maand – ook wel bekend als eindejaarsuitkering – is een extra beloning die werknemers aan het einde van het jaar ontvangen. Het is een extra maandsalaris boven op het reguliere salaris. Vandaar de term 13e maand. Het bedrag is in de meeste gevallen niet afhankelijk van de prestaties van een individuele medewerker of het bedrijf. In tegenstelling tot een bonus of winstdelingsuitkering: dan staat de prestatie van het personeel wel centraal. De 13e maand is voor werkgevers een manier om waardering te tonen voor de inzet en toewijding van werknemers gedurende het jaar.

 

De meest gewaardeerde arbeidsvoorwaarde

Wist je dat de 13e maand onder werknemers een van de meest gewaardeerde arbeidsvoorwaarden is? Het biedt niet alleen extra (financiële) zekerheid, maar het dient ook als een motivator en beloning voor de inspanningen van werknemers. Waardering dus! Voor veel werknemers vormt de 13e maand een belangrijke factor bij het overwegen van een nieuwe werkgever of het behouden van hun huidige baan.

 

Bind nieuw talent aan je organisatie

Voor werkgevers is het aanbieden van een 13e maand een strategische zet om talent aan te trekken en te behouden. Het draagt bij aan een aantrekkelijke werkomgeving en versterkt de loyaliteit van werknemers. In deze krappe arbeidsmarkt is dat geen overbodige luxe. Overweeg daarom eens deze arbeidsvoorwaarde ook voor jouw organisatie waardevol kan zijn.

 

Aan de slag met een 13e maand

Veel voordelen dus, het invoeren van een 13e maand. Maar het doorvoeren van zo’n arbeidsvoorwaarde vereist zorgvuldige planning en voorbereiding. Het begint bij het in kaart brengen van de financiële impact op de organisatie. Ook het creëren van beleid rondom de 13e maand is van belang. Op die manier voorkom je misverstanden. Daarnaast is onze tip: betrek belanghebbenden – denk aan het management, de financiële afdeling of zelfs de werknemersvertegenwoordiging – bij de besluitvorming. Goed voor je draagvlak én het geeft je waardevolle inzichten die bijdragen aan een succesvolle implementatie.

 

Contact met WSP

Het WSP Noordoost-Brabant is jouw partner in personeelsvraagstukken, arbeidsmarkt, regelgeving en subsidies. Wij voorzien jou en andere werkgevers in de regio graag van advies en ondersteuning. Onze deskundige adviseurs helpen je in een persoonlijk gesprek graag verder. Onze helpdesk is bereikbaar op werkdagen tussen 09.00 uur en 17.00 uur via het telefoonnummer 085 – 1304062.

Top