Generatie Z (Gen Z) binden aan jouw organisatie: zo doe je dat!

gen z

Wist je dat bijna 3 miljoen Nederlanders behoren tot Generatie Z? Deze groep, ook wel Gen Z genoemd, bestaat uit mensen die geboren zijn tussen 1995 en 2010*. Een behoorlijke groep die unieke behoeften en overtuigingen heeft. Deze unieke behoeften en overtuigingen gaan vaak gepaard met een hoop vooroordelen. Hoe zit dat precies? Wat zijn die vooroordelen? En hoe kun je als werkgever juist inspelen op de behoeften van Gen Z? We vertellen je er meer over in dit artikel.

 

Gen Z in een notendop

Generatie Z staat ook wel bekend als de ‘bewuste’ generatie. Ze zijn zich sterk bewust van kwesties zoals duurzaamheid en inclusie en hechten veel waarde aan persoonlijke groei en zelfexpressie. Deze generatie is volledig opgegroeid in het digitale tijdperk en kan worden beschouwd als echte ‘digital natives’. Een intrigerende groep die de toekomst in handen heeft.

 

Een groep met veel vooroordelen

Zoals iedere nieuwe generatie, heeft ook Gen Z te maken met veel vooroordelen op de werkvloer. Bijvoorbeeld dat deze groep (te) gefocust is op salaris, een confrontatie liever uit de weg gaat of ‘niks gewend’ is. Maar zijn die vooroordelen wel terecht? Een voorbeeld: tegenwoordig is álles online vinden, – en voor deze digitale generatie is dat al helemaal een fluitje van een cent – zo ook over salaris. Jaren terug waren organisaties en mensen een stuk minder open over deze kwestie. Door de toegenomen transparantie, is het ook een stuk makkelijker om over dit soort informatie te beschikken.

 

Hoe speel je hierop in als werkgever? Een paar handige tips!

Het is belangrijk om je te verdiepen in de verschillende generaties van jouw organisatie. Ken de generaties én hun verschillen. Verder kun je als werkgever aan de slag gaan met:

1. Organiseer een goede onboarding

Door voor een goede onboarding te zorgen, voelen medewerkers zich snel goed in jouw organisatie. Vooral voor Gen Z – en in de huidige arbeidsmarkt waar de banen voor het oprapen liggen – is dit erg belangrijk. Door in te zetten op een goede onboarding, voorkom je dat jouw nieuwe medewerker in deze generatie snel afhaakt en vervolgens naar een andere baan zoekt. We publiceerden hier onlangs een podcastaflevering over, beluister ‘m hier.

2. Zorg voor ontwikkelmogelijkheden

Creëer mogelijkheden zodat werknemers zich kunnen blijven doorontwikkelen. Denk aan het aanbieden van interessante opleidingen, cursussen of trainingen. Geef Gen Z een doorkijkje in wat mogelijk is in de toekomst, zodat ze een beter beeld krijgen bij wat ze kunnen verwachten.

 

3. Wees flexibel

Denk aan flexibiliteit in vrije dagen, vakantie, werktijden of de mogelijkheden met betrekking tot thuiswerken. Gen Z wil namelijk graag beoordeeld worden op basis van de afronding (en de kwaliteit daarvan) van een klus, in plaats van op bijvoorbeeld aanwezigheid.

 

4. Speel in op onderwerpen als inclusie en duurzaamheid

Duurzaamheid en inclusie zijn onderwerpen die deze generatie bezighouden. Door als organisatie in te spelen op dit soort onderwerpen, is de kans groot dat jouw werknemers zich sneller gebonden voelen aan de organisatie. Zo vergroot je hun betrokkenheid enorm.

 

5. Ga voor transparante communicatie

Gen Z weet hoe ze razendsnel toegang hebben tot hele uiteenlopende informatie. Ze willen weten waar ze aan toe zijn, vergelijken graag en vinden onduidelijkheid niet prettig. Door goed op deze behoeften in te spelen, voorkom je dat deze groep werknemers zich niet gehoord voelt. Doe er je voordeel mee!

 

Contact met WSP

Het WSP Noordoost-Brabant is jouw partner in personeelsvraagstukken, arbeidsmarkt, regelgeving en subsidies. Wij voorzien jou en andere werkgevers in de regio graag van advies en ondersteuning. Onze deskundige adviseurs helpen je in een persoonlijk gesprek graag verder. Onze helpdesk is bereikbaar op werkdagen tussen 09.00 uur en 17.00 uur via het telefoonnummer 085 – 1304062.

 

 

*Gen Z valt volgens het ene onderzoek onder andere jaartallen dan in het andere onderzoek. In dit artikel zijn we uitgegaan van mensen geboren tussen 1995 en 2010.

Top