Tips om medewerkers te binden en boeien tijdens de coronacrisis

man, beeldscherm, videobellen

Het binden en boeien van jouw medewerkers is in crisistijden belangrijker dan ooit. Een extra hobbel die je daarbij moet zien te overbruggen is de afstand. Waar je eerst misschien slechts één of een klein aantal vestigingen had, zijn de huizen van jouw medewerkers nu als het ware omgetoverd tot allemaal nieuwe vestigingen. Aan jou de taak om al die vestigingen aan te sturen. Hoe doe je dat? In deze blog geven we 8 tips hoe je medewerkers kunt blijven binden en boeien. 

 

1. Houd contact

Misschien een open deur, maar toch staat deze tip met stip op één. Houd contact met jouw medewerkers. Dat kan elke week, elke dag of misschien wel meerdere keren per dag. Pak de telefoon of nog beter; maak gebruik van videobellen. Gelukkig zijn hiervoor genoeg tools beschikbaar zoals Skype, Whatsapp, Microsoft Teams of Facetime.

 

2. Zorg voor een goede thuiswerkplek

Het laatste wat je wilt is dat jouw medewerkers langdurig ziek worden. Toch ligt het gevaar van (RSI-)klachten op de loer, omdat de meeste medewerkers thuis niet de faciliteiten hebben om op een verantwoorde manier te werken. Het is aan jou als werkgever om medewerkers hierop te wijzen en ze de juiste faciliteiten te bieden. De makkelijkste manier is om medewerkers bijvoorbeeld een beeldscherm, toetsenbord, muis en bureaustoel mee te laten nemen van kantoor. Arboned heeft onlangs een webinar gegeven over dit onderwerp. Je kunt het webinar hier terugkijken.

 

3. Bied online trainingen

De meeste werkgevers zijn in deze tijd blij als medewerkers hun werk vanuit huis kunnen uitvoeren. Helaas geldt dit lang niet voor alle beroepen. Winkel- of horecamedewerkers kunnen dat bijvoorbeeld niet. Hoe zorg je ervoor dat zij productief blijven? Online trainingen of webinars kunnen dan een oplossing bieden. Denk bijvoorbeeld aan een training klantgerichtheid of cross-selling. Het aanbod van online trainingen en webinars is enorm en uw medewerkers zijn nooit uitgeleerd. Er zijn tal van websites die (gratis) online trainingen aanbieden, zoals JobOn, StudyTube en GoodHabitz.

 

4. Houd jouw medewerkers gezond en fit

Door jouw medewerkers gezond en fit te houden, blijven ze energiek. Dat zorgt niet alleen voor blije medewerkers, maar ook voor een hogere productiviteit. Adviseer medewerkers om regelmatig een korte pauze te nemen en in de lunchpauze even een frisse neus te halen. Uit onderzoek is gebleken dat 6 uur thuiswerken net zo intensief is als 8 uur werken op kantoor, dus geef jouw medewerkers de ruimte om regelmatig achter hun beeldscherm vandaan te gaan.

 

5. Blijf communiceren!

Welke maatregelen rondom corona neem je als werkgever? Wie is er nog waar aan het werk? Hoe gaat het met de omzet? Zomaar een greep uit de vragen die uw medewerkers zichzelf zeker stellen. Informeer jouw medewerkers minimaal één keer per week over de status van jouw bedrijf. Is er al zicht op het hervatten van het werk? Behouden medewerkers hun salaris? Zijn er collega’s ziek? En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Juist nu is het belangrijk om te blijven communiceren.

 

6. Zorg voor structuur

Structuur is belangrijk in tijden van crisis. Door met regelmaat te communiceren blijven jouw medewerkers betrokken bij jouw organisatie. Laat altijd weten wanneer uw medewerkers een volgende update van je kunnen verwachten. Ze weten dan dat ze op je kunnen rekenen en u voorkomt er een hoop vragen vooraf mee. Ook is het slim om elke dag gezamenlijk de dag te starten door middel van videobellen. Zo hebben medewerkers meteen een stok achter de deur om fris achter hun bureau te zitten en niet halve dagen in hun joggingbroek door te brengen. Dat laatste werkt namelijk voor niemand motiverend.

 

7. Wees creatief!

Als ondernemer weet je dat elke crisis ook kansen met zich meebrengt. Stimuleer ook je medewerkers om creatief te zijn, want ze kunnen je zomaar verrassen. Laat hen creatief zijn in het bedenken van nieuwe kansen voor het bedrijf, maar ook om zelf productief te blijven. Een rustige periode geeft bovendien ook ruimte om projecten op te pakken die steeds werden uitgesteld.

 

 8. Geef digitale schouderklopjes

Vergeet niet je medewerkers af en toe een hart onder de riem te steken met een compliment. Bedank ze voor hun inzet, hun flexibiliteit of bijvoorbeeld hun betrokkenheid. Er is altijd wel een reden om uw medewerkers een compliment te geven. Je medewerkers bloeien ervan op en het motiveert hen bovendien om zich nog meer in te zetten.

 

Hulp nodig?

Heb je behoefte aan advies over het binden en boeien van medewerkers in deze thuiswerkperiode? Neem dan gerust eens contact met ons op. Wij helpen je graag!


Heb je een vraag over werving en selectie? Het opleiden van personeel? Subsidies? Sociaal ondernemen? Of wil je gewoon even sparren? Met welk personele vraagstuk je ook zit: een deskundige accountmanager van het WSP helpt je in een persoonlijk gesprek verder. Onze helpdesk is bereikbaar op werkdagen tussen 9.00 uur en 17.00 uur via het telefoonnummer 085-1304062.

Neem contact op

Top