Verlengd tot 1 juli 2021: de vaste reiskostenvergoeding voor thuiswerkers

Eerder schreven we er al over: de veranderingen rondom de reiskostenvergoeding in 2021. Vanwege de coronacrisis werken veel Nederlanders vanuit huis en hebben dus geen woon-werkverkeer meer. Veel werkgevers betalen alsnog een reiskostenvergoeding uit. Dit zou per 1 januari 2021 niet meer mogen, maar vanwege de verlengde lockdown is de regeling nu toch verlengd tot 1 juli 2021.

De reiskostenvergoeding

Met een reiskostenvergoeding mag je als werkgever jouw medewerkers tegemoetkomen voor kosten die ze maken voor woon- werkverkeer of zakelijke reizen. Werkgevers mogen van De Belastingdienst €0,19 per kilometer belastingvrij uitbetalen. Elke cent hierboven verstaan ze als loon waar werknemers belasting over moeten betalen. Meestal staat dit ook vast in het contract, cao of het bedrijfsreglement.

Vaste reiskostenvergoeding

Krijgen jouw werknemers een vaste reiskostenvergoeding van jou, en werken zij vanwege het coronavirus (bijna) volledig thuis? Dan hoef je de vaste vergoeding niet aan te passen. Deze coronaregeling gold eerder tot 1 januari en is vervolgens verlengd tot 1 februari en daarna naar 1 april. Inmiddels is bevestigd dat de regeling blijft bestaan tot 1 juli 2021. Je mag jouw werknemers tot die tijd dus gewoon een vaste reiskostenvergoeding blijven uitbetalen, ongeacht of zij op kantoor of thuiswerken.

Thuiswerkvergoeding

Naast de reiskostenvergoeding, kwam ook de thuiswerkvergoeding het afgelopen jaar vaak ter sprake. Nu men veel thuis werkt, is een vergoeding voor zaken als elektriciteit, koffie, internet en het aanschaffen van een bureaustoel gewenst. Zeker in twaalf CAO’s is het afgelopen jaar een thuiswerkvergoeding vastgelegd, aldus FNV. Volgens de werkgeversvereniging maken veel werkgevers ook buiten de cao om afspraken met medewerkers. Daarbij wordt de vaste reiskostenvergoeding vaak ingeruild voor die thuiswerkvergoeding.

Toekomst

De verwachting is dat werknemers ook na de coronacrisis vaker thuis blijven werken en dan niet meer aan het minimaal aantal ‘kantoordagen’ voldoen. Het kabinet onderzoekt of er andere belastingmaatregelen zijn waarmee werkgevers thuiswerkkosten kunnen vergoeden. Dit jaar en vorig jaar is daar de werkkostenregeling voor verruimd.

Heb je een vraag over werving en selectie? Het opleiden van uw personeel? Subsidies? De coronamaatregelen van de overheid? Of wil je gewoon even sparren? Met welk personele vraagstuk je ook zit: een deskundige accountmanager helpt je in een persoonlijk gesprek verder. De telefonische helpdesk van het WSP is bereikbaar op werkdagen tussen 9.00 uur en 17.00 uur via het telefoonnummer 085-1304062.

Top