De belangrijkste HR-vraagstukken voor na de coronacrisis

Na een lange crisis is het einde van corona eindelijk in zicht. Tijdens een crisis heeft een HR-afdeling genoeg te doen, maar je moet zeker niet denken dat na een crisis de drukte over is. Er zijn namelijk veel verschillende vragen die dan gaan spelen. Bijvoorbeeld: hoe gaat het met flexibel werken als iedereen weer volledig naar kantoor mag? Hoe zorg je dat je medewerkers bij de organisatie blijven en hoe houd je het groepsgevoel? Dit zijn allemaal vraagstukken waar de HR-afdeling in een organisatie mee aan de slag moet. In dit artikel behandelen we de belangrijkste HR-vraagstukken voor na de coronacrisis.

Houd je mensen bij elkaar

De meest belangrijke taak is om alle collega’s bij jouw organisatie te houden. Tijdens de coronacrisis zijn er veel dingen veranderd. Hieronder vallen ook de functies van medewerkers. Al het werk is voor een lange tijd online geweest. Je kunt je voorstellen dat het even anders is als je normaal voor je werk vaak op pad ging om klanten/prospects te bezoeken en tijdens de pandemie ineens al deze meetings online moest doen. Het kan zelfs zijn dat wat mensen het leukste vinden aan hun baan na de pandemie niet meer terugkomt. Dit kan voor vele dan een extra zetje zijn om toch op zoek te gaan naar een nieuwe uitdaging. En juist in deze krappe arbeidsmarkt, wil je voorkomen dat je medewerkers de overstap maken naar een andere werkgever.

Functieprofielen en groepsgevoel

Maar, hoe kan HR ervoor zorgen dat collega’s niet een overstap maken? Ten eerste is het belangrijk dat er gekeken wordt hoe alle functies voor, tijdens en na de pandemie er vakinhoudelijk uitzien en welke werknemers nog steeds goed op hun plek zitten. Het kan dat een werknemer ineens bij een andere functie beter past. Daarnaast is het belangrijk om ook te investeren in de mensen die wel hun huidige functie behouden. Dit kan door trainingen en opleidingstrajecten aan te bieden. Ook is het belangrijk om een goed groepsgevoel onder alle werknemers te creëren en te behouden. Dit doe je door bijvoorbeeld een dag in de maand een vrijdagmiddag borrel te organiseren.

Terugkeer naar kantoor: de rol van HR

Even praktisch: hoe ziet werken in de toekomst eruit? Veel bedrijven gaan voor een combinatie van thuiswerken en op kantoor werken. Het is de rol van HR om personeel te begeleiden bij de regels en voorwaarden van hybride werken. Wie werkt wanneer op kantoor? Welke collega’s werken volledig op kantoor? En welke volledig thuis? Zijn er verplichte kantoordagen? Dit zijn allemaal zaken waar HR (samen met de werknemers) over na moet denken. Het belangrijkste? Blijf in gesprek en wees duidelijk!

Personaliseren van secundaire arbeidsvoorwaarden

Het flexibel werken heeft niet alleen invloed op bovenstaande praktische zaken. Het heeft ook gevolgen voor bijvoorbeeld de secundaire arbeidsvoorwaarden. Stel: medewerkers werken veel meer thuis. Dan is een leaseauto minder snel nodig. Medewerkers willen dan een andere vorm van secundaire arbeidsvoorwaarden. Denk aan extra vakantiedagen of extra geld voor het pensioen. Het personaliseren van secundaire arbeidswaarden, dus. Door deze mogelijkheden te bieden, blijven medewerkers eerder bij de organisatie.

De rol van HR in de toekomst

De HR-afdeling moest door de pandemie op een meer strategisch niveau meedenken met de organisatie. Binnen én buiten de organisatie vinden continu veranderingen plaats, en daar moet de HR-medewerker anno nu flexibel op inspelen. Dit blijft ook hierna zo. Vóór de crisis was de afdeling meer bezig met het oplossen van operationele zaken. Er wordt nu van de HR-professionals verwacht dat ze uitstekende communicatie skills hebben, omdat ze mee moeten praten op stakeholderniveau. Dit betekent dat HR-medewerkers niet alleen in gesprek gaan met medewerkers van de organisatie, maar ook met andere partijen en organisaties. Een strategische rol, dus.

Wil je ook hulp bij HR-vraagstukken na de crisis? Stuur een mail naar info@wspnob.nl of bel meteen 085-1304062. Onze accountmanagers helpen je graag verder!

Top