Refferal recruitment: iets voor jouw organisatie?

Refferal recruitment

De krappe arbeidsmarkt maakt het vinden van nieuwe medewerkers voor bedrijven en organisaties lastig. Elke werkgever – ook jij – wil waarschijnlijk passende en loyale werknemers vinden en behouden. Het creëren van een sterk werkgeversmerk, ofwel employer branding, kan hierbij helpen. Maar, is dat wel voldoende? En hoe vind je kundig personeel in deze krappe arbeidsmarkt? Wellicht is referral recruitment de oplossing! In dit artikel praten we je bij over het werven van medewerkers via collega’s.

Wat is refferal recruitment?

Refferal recruitment is het via-via werven van nieuwe medewerkers. Er zijn verschillende via-via netwerken zoals: je eigen netwerk, het netwerk van je huidige medewerkers, het netwerk van oud-medewerkers en het netwerk van je leveranciers.

 

Zo werkt refferal recruitment

Wanneer je refferal recruitment inzet, stimuleer je jouw medewerkers en hun connecties om actief mee te denken bij het werven van nieuwe collega’s. Hierbij is het belangrijk om je netwerk en connecties exact te laten weten waarnaar je op zoek bent en wat de wervingsvraag is. Zo kunnen zij zelf gerichter op zoek naar een geschikte kandidaat voor de functie. Een ijzersterke vacaturetekst en goed uitgedacht functieprofiel maken hier deel van uit. Naar wie ben je precies op zoek? Wat moet deze persoon precies kunnen? Denk hierbij ook aan de diversiteit op je werkvloer.

 

Inclusief ondernemen en diversiteit binnen jouw netwerk

Bij refferal recruitment draait het eigenlijk allemaal om het netwerk van je medewerkers. Waarschijnlijk is dit netwerk zeer divers, bestaande uit vrienden, familie, oud-collega’s, kennissen, buren, noem het maar op! Het is slim om hier gebruik van te maken. Diversiteit op de werkvloer zorgt voor meer dynamiek, creativiteit en nog vele andere voordelen. Toch is bij de meeste organisaties weinig diversiteit op de werkvloer te vinden. Ook als je ambities hebt op het gebied van sociaal ondernemen kun je prima jouw netwerk of dat van je medewerkers inzetten. In dit artikel vind je 5 tips om onbeoordeeld te werven.

 

De voordelen van refferal recruitment

De inzet van referral recruitment kent vele voordelen. Om te beginnen vind je met refferal recruitment sneller de juiste kandidaat. Je laat jouw eigen – als het goed is – enthousiaste medewerkers zoeken naar geschikte mensen. Dit gaat natuurlijk veel sneller dan wanneer je veel motivatiebrieven en cv’s moet lezen om een voorselectie te maken. Ook zijn de wervingskosten veel lager. Geen personeelsadvertenties benodigd. Verder ontvang je waarschijnlijk betere kandidaten. Dit komt doordat je eigen connecties niet de eerste beste persoon zullen aanraden, maar écht op zoek gaan naar iemand die past binnen het gestelde functieprofiel.

 

Maar eerst: tevredenheid

Voordat je van start gaat met referral recruitment, zorg je ervoor dat je als werkgever de ‘basis’ goed op orde hebt. Dat wil zeggen: dat je huidige medewerkers tevreden zijn over jou als werkgever en jouw organisatie. Alleen zo zullen zij bereid zijn hun eigen netwerk in te zetten voor referral recruitment. Daarnaast is het ook van belang dat je een eenduidige boodschap uitdraagt naar de arbeidsmarkt. Wie ben je als bedrijf of organisatie? Waar bestaat de bedrijfscultuur uit? En wat vind je belangrijke kwaliteiten voor je toekomstige collega’s? Zorg dat dit helder is, en ga pas dan aan de slag met referral recruitment.

 

Aan de slag met refferal recruitment

Je begint met het achterhalen van de verschillende behoeftes bij huidige medewerkers. Wat verlangen zij van de nieuwe collega? Vervolgens analyseer je deze uitkomsten en leg je deze uitkomsten naast jouw eigen eisen voor de nieuwe werknemer. Zorg dat je duidelijke wervingsvragen hebt en maak deze wervingsbehoefte duidelijk aan alle connecties. Wanneer dit gebeurd is kan je refferal recruitment proces van start gaan! Veel succes met je zoektocht!

 

Top